Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

programmering

Skapad 2020-01-22 13:33 i Snödroppens förskola Kristianstad
Förskola
Vi startar upp aktiviteten med att prata om symbolerna, därefter bygger vi en hinderbana med symbolerna

Innehåll

VAD/MÅL

. 

Skapa en förförståelse för symboler.

 

VARFÖR/SYFTE

Programmering innefattar en förståelse för symboler. Vad händer vid en viss symbol.

Läroplanen:

 

”intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap”

 

HUR/METOD

  • Bygga en hinderbana tillsammans med barngruppen
  • Gå igenom utskrivna, laminerade bilder på olika symboler. Få en förståelse för vad som händer vid denna symbol. (pilar, start, paus, stop, blunda)
  • Symbolerna placeras ut på hinderbanan enligt barnens tycke.
  • Följa hinderbanan efter vad symbolerna visar. Vad händer? 
  • Utfallet av föregående punkt leder vidare aktiviteten.
    - Kan de tolka symbolerna direkt: vi testar utforma hinderbanan på ett annat sätt och placera ut symboler på nytt
    - Kan de inte tolka symbolerna behöver vi öva på dessa konkret. 
  • Aktiviteten avslutas

 

DOKUMENTATIONSMETOD

Beskriv vilken dokumentationsmetod du ska använda och varför.

Pedagogisk dokumentation vid uppstart av nästkommande aktivitet. Samt, att dela dessa bilder till vårdnadshavare via Unikum – vilket ger vårdnadshavare insyn i förskolans arbete . Det ger också en möjlighet för vidare lärande i barnens hemmamiljö då föräldrarna kan samtala med deras barn med bilderna som utgångspunkt.

Kopplingar till läroplanen

  • intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap,
    Lpfö 18
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: