Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Ankaret Digitala verktyg

Skapad 2020-01-29 08:27 i Simrislundsskolan Simrishamn
Grundskola F
Vi arbetar med våra digitala för att få eleverna till att förstå och se att digitala verktyg kan användas till mer än att spela spel. Våga att prova något annat än att bara spela spel. Samt att de använder datorn som ett hjälpverktyg istället för endast spelverktyg.

Innehåll

Syfte

Utveckla sina förmågor att använda olika digitala verktyg som ett stöd i sitt lärande.

 

Stärka elevernas förmågor att använda och förstå digitala system.

Mål

 

Att få eleverna till att förstå och se att digitala verktyg kan användas till mer än att spela spel. Våga att prova något annat än att bara spela spel. Samt att de använder datorn som ett hjälpverktyg istället för endast spelverktyg.

 

Så här arbetar vi 

Vi erbjuder:

Programmering i olika former och med olika verktyg.

Göra filmer med chromebooks - stop motion.

Kahoot, både spela och göra egna.

 

Planerade tillfälle med fun to draw på storbild.Musik och dans.

Till olika skapande, som pärlplattemönster samt andra pysselaktiviteter.

Lekar kopplad till källkritik + filmer och samtal.

 

 

Vi pedagoger ska stötta och stimulera eleverna genom att skapa rum och arbetsro som eleverna och aktiviteterna kräver och behöver. Vi pedagoger går in med stort engagemang och är väl förberedda i alla aktiviteter. 

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Digitala verktyg och medier för kommunikation.
    Gr lgr11  -
  • Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.
    Gr lgr11  -
  • Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck.
    Gr lgr11  -
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: