Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering

Skapad 2020-01-31 07:22 i Trönö skola Söderhamn
programmering.
Grundskola 1 – 2 Svenska Matematik Teknik
Under några veckor kommer vi att arbeta med olika typer av programmering.

Innehåll

Målet är att eleverna ska lära sig:

- hur man programmerar på ett lekfullt sätt.

- att samarbeta, träna problemlösning ,rumsuppfattning och logiskt tänkande.

För att eleverna ska lära sig detta kommer de: 

- att arbeta med kommando-programmering i Lightbot. En enklare variant av kodning där det finns färdiga kommandon. 

- att arbeta med Scratch Jr där man arbetar med block-programmering. En enklare variant av kodning där det finns färdiga block som betyder olika saker.

 

Eleverna visar sina kunskaper genom att:

- vara delaktig i aktiviteter under lektionerna.

-visa förmågan att samarbeta och lösa problem.

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
    Gr lgr11
  • skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
    Gr lgr11
  • använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem,
    Gr lgr11
  • Centralt innehåll
  • Digitala verktyg och medier för kommunikation.
    Gr lgr11  -
  • Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem.
    Gr lgr11  -
  • Några vanliga tekniska lösningar i elevernas vardag, hur de är uppbyggda, fungerar och skulle kunna förbättras.
    Gr lgr11  -
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: