Ämnen:
Matematik, Teknik
·
Årskurs:
4
Smedshagsskolan, Stockholm Grundskolor · Senast uppdaterad: 31 januari 2020
Vi ska arbeta med datalogiskt tänkande (hur datorer är uppbyggda, tänker och fungerar), vad är en algoritm, praktiskt programmering och blockprogrammering på dator.
Vad ska du lära dig?
Att förstå hur en dator tänker och kunna kommunicera (prata) med en dator.
Att skapa ett enkelt spel med hjälp av blockprogrammering.
Hur ska vi arbeta?
- Datalogiskt tänkande (hur en dator tänker och hur vi kan kommunicera med den).
- Fysisk programmering (använda våra kunskaper om hur en dator tänker genom att programmera varandra).
- Fysisk programmering (använda våra kunskaper om hur en dator tänker genom att programmera varandra).
- Blockprogrammering i scratch.
- Blockprogrammering i code.org
- Att förklara vad en algoritm är för någonting.
- Att förstå hur en dator tänker och kunna kommunicera (prata) med en dator genom att skapa eller redigera ett befintligt spel med hjälp av blockprogrammering.
Innehåller inga läroplanspunkter
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter