Årskurs:
7
Aspenskolan, Tierp · Senast uppdaterad: 28 augusti 2020
Smartare produkter är ett tekniktema där programmering av ett elektroniksystem en s.k micro:bit, är grunden för att lösa olika tekniska problem.
Pedagogisk planering
Mål och syfte
Du ska kunna hantera din egen tekniska vardag. De tekniska produkter som behandlas i temat är sådana som kan finnas i din närhet och som du på olika sätt kan ha träffat på tidigare. I din vardag rör du dig i den digitala världen med datorteknik och elektronik. För att kunna orientera dig i denna värld behöver du lära sig att använda digitala verktyg och produkter, Den digitala tekniken måste synliggöras för att du ska förstå digitaliseringens påverkan på samhället och kunna förhålla dig kritisk till denna tekniska förändring.
Temat är även till för att väcka intresse hos dig som elev för programmering.
Förmågor du har möjlighet att utveckla under detta temaarbete
Förmåga att:
-identifiera drivkrafter bakom teknikutvecklingen som gör att produkter i vår vardag får nya funktioner med hjälp av integrerade elektroniksystem.
-se mönster i den tekniska förändringen där vardagsprodukter blir digitala och uppkopplade.
-urskilja och identifiera konkreta exempel på tekniska produkter som med hjälp av integrerade elektroniska system kan uppfylla önskningar och lösa tekniska problem.
-analysera tekniska lösningar och för-och nackdelar med dessa.
-värdera konsekvenser på individ, samhälle och miljö som användning av digitala och uppkopplade produkter medför.
-använda grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering.
-utarbeta förslag till tekniska lösningar med hjälp av programmering och elektroniska komponenter.
Centralt innehåll
Tekniska lösningar
Arbetssätt för att utveckla tekniska lösningar
Teknik, människa, samhälle och miljö
Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med viss användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur enkelt identifierbara delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion. Dessutom för eleven enkla och till viss del underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.
Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen. Dessutom kan eleven föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.
Uppdrag 1 - smartare produkter omkring oss.
Vi tittar på ett par vardagsprodukter för att se vilka för- och nackdelar de nya digitala funktionerna har .Genomgång av temat.Analys av tekniska lösningar för vägskyltning
Utarbeta ett förslag till en teknisk lösning med en händelsekedja genom att göra en prototyp av en VMA-skylt. Vi lär oss grunderna i micro:bits utvecklingsmiljö.
Vi får förståelse för vikten av teknisk standardisering.
Uppdrag 3 - smartare skyltar
Diskussionsuppgifter kring varumärken,
Vi tränar på grunderna i micro:bits utvecklingsmiljö genom att testa och förbättra tre enkla program för skyltar.
En utmaning kring att urskilja geometriska och matematiska mönster.
Uppdrag 4 - smartare reklam
Diskussionsuppgift kring reklam och tekniska lösningar för reklamskyltar på fotbollsarenor.
Vi utvecklar säkerhet på grunder i micro:bits utvecklingsmiljö genom att utveckla två prototyper av reklamskyltar.
Vi diskuterar kring namn, ord och symboler används på olika vis produktnamn och varumärken.
Uppdrag 5 - smartare information
Diskussionsuppgift kring hur tekniken påverkat samhällsutvecklingen mot ett informationssamhälle.
Vi introducerar micro:bit-kortet och överföring av program till detta med prototyp från uppdrag 4.
Vi utvecklar prototypen med en temperatursensor så micro:biten bildar ett tekniskt system av sensor, processor och skärm.
Vi undersöker olika temperaturer i vår omgivning med vår prototyp temperaturmätaren.
Uppdrag 6 - smartare stegräknare
Vi analyserar tekniska lösningar där accelerometer används som krockkudde och cykelhjälm.
Vi gör en prototyp av en stegräknare med hjälp av given händelsekedja och genom att använda variabler.
Vi förbättrar prototypen genom att göra simulerade tester för att undersöka olika alternativ för indata från accelerometern.
Vi gör systematiska tester "på riktigt" med vald indataalternativ.
Vi avslutar med en värderingsuppgift om konsekvenser av att digitalt övervaka kroppsparametrar.
Uppdrag 7 - smartare resultatmätare
Vi utvecklar en prototyp av en resultattavla med hjälp av en händelsekedja, samt mer avancerad programmering med villkorssatser.
Vi gör förbättringar av prototypen genom att tillföra fler funktioner.
Vi urskiljer och analyserar olika elektroniska lösningar för sargreklam på ishockeyrinkar.
Uppdrag 8 - smartare ljusmätare
Vi tittar på olika tekniska lösningar för att skapa ljus och hur elektriska lösningar påverkat vardagslivet.
Vi utvecklar en prototyp av en ljusmätare genom att använda tidigare inhämtade programmeringskunskaper.
Vi undersöker ljusnivåer på skolan med prototypen.
Vi utvecklar en förbättrad ljusmätare som visar text.
Diskussionsuppgift - kring hur elektrifieringen kring förrförra sekelskiftet påverkade samhället och hur nya innovationer krävde tekniska system.
Innehåller inga läroplanspunkter
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter