Ämnen:
Teknik
·
Årskurs:
8
Förslövs skola F-9, Båstad · Senast uppdaterad: 28 februari 2020
Scratch är ett verktyg framtagen för att introducera programmering för barn och ungdomar. Eftersom det är lätt att komma igång med Scratch, är det roligt att börja bygga egna spel, berättelser eller animationer.
Tanken är att du som tillhör dagens ungdomar ska lära dig programmera genom att ”scratcha” men det finns även många vuxna som använder programmet för det är både snabbt och mångsidigt.
Upplägget är enkelt. Du får se bilden av en katt och med hjälp av olika kommandon kan du få den att röra sig, prata, jama och byta kläder. Du kan även interagera med katten, exempelvis säga någonting när du trycker på en viss bokstav. Det går också att byta ut katten mot någon annan figur.
Resultatet av programmeringen kan bli ett spel, en musikvideo, en interaktiv saga eller något helt annat. Det är bara fantasin som sätter gränser! Vi ska använda scratch för att göra en interaktiv talande plansch helst både på svenska och engelska. Planschen ska förklara hur del/delar av kroppens organsystem fungerar.
Programmet finns på internet och är fritt att använda för alla. Det finns dessutom på många olika språk. Du hittar till programmet med hjälp av den här länken:
Din klass har ett eget klassrum på Scratch. Du har fått länken på första lektionen. Jobba alltid i ditt klassrum.
Här finns en länk om du vill se filmerna inne på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=kf0iuhwb4bw
fortsättning:
https://youtu.be/9Biv-RoqqA0?list=PLzH1tRU9zPwGNRzPhjDlPg1rBNKePTTBr&t=4
Du behöver dokumentera ditt arbete med din programmering med programmet Scratch. Detta lämnar du in på Unikum.
Följande punkter ska finnas med i din dokumentation:
Om du behöver göra en skärmdump på din chromebook tar du genom att först maximera ditt fönster med 5:e knappen från vänster på den översta raden. Sedan håller du ner CTRL + 6:e knappen från vänster. Bilden hittar du sedan under filer.
Den här teknikkursen kommer att påbörjas vecka 9 vt 2020 och beräknas pågå till vecka 11.
Bedömningen kommer handla mycket om hur duktig du är på att få ditt arbete att flyta på. Det handlar exempelvis om hur du jobbar när det uppstår problem och hur du då kommer vidare i ditt arbete. En annan viktig del i bedömningen handlar om din skriftliga dokumentation av ditt arbete med programmeringen.
Se mer i bedömningsmatrisen för att få alla detaljer.
Innehåller inga läroplanspunkter