Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik

·

Årskurs:

4 - 6

Favorit matematik 3A ,kap.3, åk.4

Lingenässkolan, Kristianstad · Senast uppdaterad: 14 april 2020

Vi ska lära oss prioriteringsregler, multiplikation med uppställning, problemlösning.

Syfte - förmågor och kunskaper som ska utvecklas

Du ska utveckla din förmåga att formulera och lösa problem, och att välja rätt metod.

Du ska öva din förmåga att förstå och kunna använda olika matematiska ord.

Du ska träna din förmåga att diskutera och motivera varför du väljer en viss lösning.

Du ska träna din förmåga att kunna hantera de fyra grundläggande räknesätten i matematik. 

Du ska lära dig prioriteringsregler.

 

Bedömning - vad och hur

Jag kommer att bedöma din förmåga att:

  • använda mattebegrepp
  • välja rätt räknesätt samt hantera de fyra räknesätten
  • använda matematiska symboler
  • använda och förstå naturliga tal
  • lösa enkla problem
  • beskriva tillvägagångssätt

Hur:

Jag kommer att lyssna på dig när vi pratar matematik

Du kommer att få visa vad du kan med hjälp av mattetest

Jag kommer att titta på hur du löser problem

 

Undervisning och arbetsformer

Du kommer att få arbeta enskilt, i par och i grupp

Du kommer att få arbeta i matteboken

Du kommer att få arbeta med konkreta material

Du kommer att få träna på www.bingel.se

 


Läroplanskopplingar

formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

föra och följa matematiska resonemang, och

använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg. Metodernas användning i olika situationer.

Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.

Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.

Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.

Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Matriser i planeringen
Favorit matematik 3A åk.4 kap.3
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback