Skolbanken Logo
Skolbanken

Programmering

Slottsjordsskolan grs 1-3, Halmstad · Senast uppdaterad: 21 april 2020

Vi jobbar med begreppen höger, vänster och rakt fram. Vilket så småningom leder till programmering? Att programmera betyder ungefär att skriva instruktioner. De instruktionerna brukar kallas för "kod".

Vad ska jag lära mig?

Du kommer att få lära dig mer om programmering. Du ska bli medveten om att programmering är en slags instruktion. 

Du ska träna dina förmågor att:

  • med stöd följa och ge muntliga/skriftliga instruktioner.
  • med stöd se och återupprepa mönster.
  • med stöd delta i samtal kring programmering.
  • med stöd lära dig begreppen höger, vänster och rakt fram.

Hur ska jag lära mig?

Vi kommer att:

  • Lära oss att instruktioner ska vara korta och tydliga.
  • Se på programmet Programmera Mera från UR.
  • Träna begreppen genom olika övningar. 
  • Träna oss på att ge muntliga och skriftliga instruktioner till varandra genom t.ex. pilprogrammering.
  • Träna oss på att följa andras muntliga och skriftliga instruktioner.
  • Få programmera en Bee-Bot.
  • Arbeta med mönster och problemlösning.

 

  •  Hur ska jag bedömmas?

Vi kommer att se:

  • om du visar intresse 
  • om du deltar
  • om du medverkar
  • om du bidrar

 


Läroplanskopplingar

använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

formulera sig och kommunicera i tal och skrift,

använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas

Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

Instruerande texter, till exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar. Hur de kan organiseras i steg, med logisk ordning och punktuppställning i flera led.

Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Konsekvenser av olika val och handlingar som rör kroppen.

Undersökande av hur några vardagliga föremål fungerar.

Hur programmering används för att styra föremål, till exempel för rörelse.

Eleven kan föra och följa matematiska resonemang om val av metoder och räknesätt samt om resultats rimlighet, slumpmässiga händelser, geometriska mönster och mönster i talföljder genom att ställa och besvara frågor som i huvudsak hör till ämnet.

Dessutom kan eleven ge och ta enkla muntliga instruktioner.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback