Ämnen:
Teknik, Matematik
·
Årskurs:
5
Hågadalsskolan, Uppsala · Senast uppdaterad: 24 april 2020
Vi kommer arbeta med scratch, micro bit och spheros.
Lektion 1:
Scratch, vi går igenom grunderna med block och vad det är, tittar på introfilm om scratch och hur blockprogrammering fungerar.
Lektion 2:
Fortsätter med scratch lektion 2 ,
Lektion 3:
Grupperna fortsätter arbeta med scratch lektion 3, de som är vana vid blockprogrammering får gå in på java.
Lektion 4:
Grupperna fortsätter arbeta med scratch lektion 4, de som är vana vid blockprogrammering får gå in på java.
Lektion 5:
Grupperna fortsätter arbeta med scratch lektion 5, de som är vana vid blockprogrammering får gå in på java.
Lektion 6:
Grupperna fortsätter arbeta med scratch lektion 6, de som är vana vid blockprogrammering får gå in på java.
Lektion 7:
Grupperna fortsätter arbeta med scratch lektion 7, de som är vana vid blockprogrammering får gå in på java.
Lektion 8:
Lektion 9:
Fortsätter med Spheros/microbit
Lektion 10:
Fortsätter med Spheros/microbit
Lektion 11:
Fortsätter med Spheros/microbit
Lektion 12:
Avslutar arbetet med programmering, visar upp sina arbeten för varandra om det vill, alla får lägga ut på unikum eller liknade om det vill.
Centralt innehåll (4)
Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg. Skala och dess användning i vardagliga situationer.
Sannolikhet, chans och risk grundat på observationer, simuleringar eller statistiskt material från vardagliga situationer. Jämförelser av sannolikheten vid olika slumpmässiga försök.
Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter