Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik

·

Årskurs:

7 - 9

Fö8 Sannolikhet och Spel vt20

Förslövs skola F-9, Båstad · Senast uppdaterad: 16 maj 2020

Man kan lätt tro att det bara är ren tur om man vinner i många av de spel man kan spela. Men du kan faktiskt uppskatta dina chanser bara du har lite kunskaper om sannolikheter och därmed kan du fatta kloka spelbeslut. Så "Play it again" så får vi se vem som vinner.

Målsättning:

Du tränar dig i att kunna ...

- förklara vad som menas med begreppet "sannolikheten för en händelse" genom att använda begreppen utfall, utfallsrum, försök och population,

- visa hur dessa begrepp hänger ihop matematiskt (med en formel),

- analysera olika spel och situationer i termer av utfallsrum, populationer och sannolikheter,

- i diskussioner använda begreppen alla, några, sant/falskt/sannolikt och mattespråk som symbolen P(n),

- genom att programmera beräkna sannolikheter och diskutera resultatens trovärdighet,

- använda bråkräkning i dina resonemang och beräkningar.

 

Krav:

Du kan ...

- förklara vad som menas med begreppet "sannolikheten för en händelse" genom att använda begreppen utfall, utfallsrum, försök och population,

- beskriva sannolikheten på en skala från 0 till 1 som omöjlig (falskt) faktum till fullkommligt säkert (sant) faktum,

- beräkna sannolikheten för en enkel händelse tex "sannolikheten att ta en svart kula ur en skål med fyra röda och tre svarta kulor".

- använda och förklara symbolen P(händelse) för att kommunicera en sannolikhet

Konkretisering av målen – detta visar du genom att:

Du visar dina kunskaper genom att kunna resonera matematiskt om sannolikheten för olika vardagssituationer tex välja en sak bland många, vinna i spel.

Du kan beräkna sannolikheten för slumpmässiga likformiga händelser och då använda dig av matematiska symboler för att förenkla beskrivningar. Du får träna dig i att ställa frågor som kan besvaras med sannolikhetsresonemang.

Du visar dina kommunikativa förmåga genom att du använder dig av matematiska begrepp.

Bedömning – dessa förmågor kommer att bedömas:

Du bedöms utifrån din förmåga att beskriva en situation med begreppen händelse, utfall och utfallsrum och sannolikhetsdefinitionen. Dessutom på hur väl du kan generera utfallsrum för olika komplexa händelser, hur du genomför empiriska undersökningar, samlar data och bestämmer sannolikheten.

Undervisning - detta kommer vi att arbeta med:

Vi kommer att använda oss av diskussioner om sannolikhet i olika spelsituationer tex dra lotter, kasta tärningar mm.

Du kommer att få pröva olika spel och försöka få en känsla för att det är möjligt att förutse resultat. Dessutom kommer vi att göra en del datorlaborationer och  diskutera dessa med sannolikhetsbegrepp och dess tillförlitlighet.

Vi kommer också att arbeta med inlämningsuppgifter.

Begrepp

händelse, experiment 

utfall, försök, population

utfallsrum: träddiagram, matriser, kombinationer, permutationer

klassisk sannolikhet: möjliga och alla utfall

beroende/oberoende/likformiga händelse

enkla och flerstegs-händelser med och utan återläggning


Läroplanskopplingar

kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,

kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet,

kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,

kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande,

formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

föra och följa matematiska resonemang, och

använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Likformig sannolikhet och metoder för att beräkna sannolikheten i vardagliga situationer.

Hur kombinatoriska principer kan användas i enkla vardagliga och matematiska problem.

Bedömningar av risker och chanser utifrån datorsimuleringar och statistiskt material.

Strategier för problemlösning i vardagliga situationer och inom olika ämnesområden samt värdering av valda strategier och metoder.

Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer och olika ämnesområden.

Matriser i planeringen
Vilken förmåga vill jag utveckla i matematik?
Uppgifter
Ali och Maja väljer kulpåse - Resonera
Sannolikhetens grunder än en gång
Träddiagram - organisera dina tankar!
Beskriva ett spel med sannolikhetsbegrepp

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback