Åldrar:
4 - 6
Allö förskola, Kristianstad · Senast uppdaterad: 2 september 2021
Vi skapar en dans genom att programmera rörelser.
Vi ser ett intresse hos barnen där de lyssnar till musik och härmar sångarna i melodifestivalen
skriv text från läroplanen (kombinera kap.1 och 2)
Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Därför är det viktigt att ge barnen tid, rum och ro att hitta på lekar, experimentera och uppleva.(sid10)
Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen.(sid11)
Programmera en dans tillsammans med de äldsta barnen där de ger förslag till olika rörelsemönster som vi sedan spelar in på lärplattan.
Följa instruktioner
Följa ett mönster.
Skapa en förståelse att detta är programmering.
Röra sig efter mönster och instruktioner. (grovmotorik) och på så vis utföra dansen.
(hur ska vi undervisa barnen, hur når vi barnen)
Vi frågar barnen i grupp vad programmering är. (Förförståelse)
Vi delar in sångtexten i olika färger.
Vi ritar figurer efter barnens förslag till rörelse efter färg.
Vi programmerar en dans efter musiken till Alla barn
Barnen dansar efter rörelseprogrammet
Spela in dansen
Ped. dokumentation
Läroplan (6)
nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,
förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,
förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter