Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Digitalisering och programmering (Enen)

Skapad 2020-05-29 10:34 i Svedjan Hedemora
Förskola
Digital kompetens handlar om att förstå hur vi kan använda teknik. Vi lever i ett digitalt samhälle och därför är det viktigt att barnen får kunskap om digitalisering och programmering redan i tidig ålder.

Innehåll

Syfte

Att öka barnens intresse för olika digitaliseringsverktyg.

Att ge barnen förståelse för att många saker som finns runt om kring oss är programmerade.

 

Metod

Analog programmering

Qr-koder

Dator

Lärplatta

Blue-bot

Projektor

 

Genomförande

Vi programmerar barnen med hjälp av lätta knackningar på deras axlar/huvud för att styra dem dit vi vill. Vid påklädning sker en typ av programmering ( i vilken ordning klär vi på oss) likaså vid handtvätt, pärlplattor, halsband etc.

Qr koder är spännande. Vad gömmer sig bakom dem??

Dator använder vi när vi söker information. Lärplattan använder vi ex till bokläsning kopplad till touchskärmen.

Med hjälp av våra blue-bots utmanar i barnen att tänka strategiskt, matematiskt samt hur man kan programmera för att den ska gå framåt, bakåt, vänster och höger.

Med hjälp av projektorn kopplad till datorn så skapar vi magiska miljöer som skog, hav, åka tåg, snöflingor etc.

Kopplingar till läroplanen

  • förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
    Lpfö 18
  • intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
    Lpfö 18
  • förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
    Lpfö 18
  • förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
    Lpfö 18
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: