Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering

Skapad 2020-06-12 10:33 i Tjärnaängskolan Borlänge
Grundskola 2 Teknik
Vi kommer öva programmering både digitalt och analogt.

Innehåll

Arbetet delas upp i två lektionspass. Ett med fokus på analog programmering där eleverna ska programmera varandra genom labyrinter genom att ge kommandon till varandra samt skapa en egen robotsdans med hjälp utav bildstöd. Digitala lektionen handlar om att programmera bee-bots genom olika banor och skriva ner hur programmeringen såg ut. 

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
    Tk
  • Centralt innehåll
  • Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
    Tk  1-3
  • Dokumentation i form av enkla skisser, bilder samt fysiska och digitala modeller.
    Tk  1-3
  • Att styra föremål med programmering.
    Tk  1-3

Matriser

Tk
Programmering

Rubrik 1

Nivå 1
Nivå 2
Nivå 3
Förstå enkla programmeringstermer
Ej godtagbara
Godtagbara

Nivå 1
Nivå 2
Nivå 3
Förståelse för symboler och deras kommunikativa förmåga
Ej godtagbara
Godtagbara
Programmera enkelt analogt och digitalt
Ej godtagbara
Godtagbara
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: