Ämnen:
Matematik, Svenska, Teknik
·
Årskurs:
F
Knutsbo skola, Ludvika · Senast uppdaterad: 10 mars 2021
Vi kommer lära oss mer om programmering. Vad är programmering? Vilka föremål är programmerade? Hur programmerar man?
- vad programmering är och vilka föremål som är programmerade.
- olika begrepp som hör till programmering.
- hur man programmerar på ett lekfullt sätt.
- få programmera en kompis med hjälp av instruktioner.
- programmera Blue-bots att följa banor.
- jobba med iPads och programmera i spel (WeeDo, Blue-bot).
- skriva och läsa koder på olika sätt.
- se filmer om programmering.
- Visa förståelse för vilka saker i vår vardag som är programmerade och inte.
- Vara delaktig i diskussioner och aktiviteter under lektioner.
Syfte (4)
pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem,
utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, och
Centralt innehåll (3)
Digitala verktyg och medier för kommunikation.
Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem.
Några vanliga tekniska lösningar i elevernas vardag, hur de är uppbyggda, fungerar och skulle kunna förbättras.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter