Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering

Skapad 2020-08-21 15:29 i Bobergsskolan Stockholm Grundskolor
Grundskola 4 – 5 Matematik
v. 35. Hur noga måste vi programmera för att få exempelvis en robot att göra som vi vill? Vad använder vi den kunskapen till?

Innehåll

Vad ska vi lära oss?

Att förstå grunderna i programmering

Hur ska vi lära oss det?

Enligt Singaporemodellen med problemlösning i fokus. Singma 4 kapitel 6

Viktiga ord och begrepp.

Algoritm, kod, instruktion, sekvens, block , rotation, vridning, grader, vinkel, loop, bugg, felsöka.

Vad som kommer att bedömas.

Din förmåga att kunna skapa och följa en algoritm för programmering

Hur du får visa dina kunskaper.

I diskussionerna runt problemlösningen samt i Jag övar i skrivboken.

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
    Ma
  • Centralt innehåll
  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
    Ma  4-6
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: