Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Slöjd

·

Årskurs:

5

Sy ett tredimensionellt djur.

Olseröd skola, Kungälv · Senast uppdaterad: 5 september 2020

Vi syr ett tredimensionellt djur.

Sy ett tredimensionellt djur - åk 5

Det här ska vi göra:

Vi syr ett tredimensionellt djur i tyg. Den egna relationen till ett speciellt djur blir inspirationskälla och förebilder för egna idéer och skapande. Genom skisser arbetar vi med proportioner och symmetri. Ett mönster konstrueras utifrån din egen teckning och med inspiration från färdiga mönster. Vi undersöker hur olika delar sammanfogas till en tredimensionell form. Vi undersöker funktion och skillnad på vävda och stickade tyger. Vi lär oss begrepp som ex. rät- och avigsida, trådrakt och sömsmån. Vi övar på att följa muntliga instruktioner och att läsa arbetsbeskrivningar. Arbetsprocessens olika delar lyfts och övas upp under arbetets gång, idéutveckling - övervägande - framställning - värdering. 

 

Det här kommer vi att öva: 

  • Utveckla en egen idé utifrån din relation till ett djur och med hjälp av skisser.
  • Ge ditt djur ett personligt uttryck med hjälp av färg, form och material.
  • Planera, det vill säga, tänka och förklara först och göra sedan.
  • Rita och använda mönster.
  • Sammanfoga delar till ett tredimensionellt djur,  både för hand  och med symaskin. 
  • Välja vägar i arbetet; som fungerar ihop med arbetsområdet, som leder till att ditt arbetet får en god kvalitet och som är så bra för miljön som möjligt. 
  • Följa instruktioner och arbetsbeskrivningar.
  • Nya begrepp. 
  • Lösa problem och hitta sätt som gör att arbetet går framåt. 
  • Se tillbaka och beskriva hur din egen arbetsinsats påverkade djurets kvalitet.

 

Tid:

Vi arbetar fram till höstlovet/ 8 lektioner.

 

Så här redovisar du: 

Skisser, 3D mall och ditt färdiga djur.

Praktiskt arbete under lektionerna.

Planering, skriftligt och i samtal.

Utvärdering, skriftligt och i samtal.

 

 

Det här kommer jag att bedöma: 

  • Kvaliteten på ditt färdiga djur. 
  • Hur du använde olika verktyg och symaskinen.
  • Dina skisser, din planering och hur du använt inspirationsmaterial i din idéutveckling.
  • Hur du löste problem och hittade sätt att leda arbetet vidare.
  • Vilka vägar du valde i ditt arbete och hur väl du kunde förklara dem; utifrån uppgiften du fick, vilken kvalitet ditt djur fick ochhur du tog hänsyn till miljö.  
  • Hur utvecklat du bedömer din arbetsinsats och hur den påverkade kvalitén på ditt djur. 
  • Hur du förstår och använder nya begrepp. 
  • Hur du utvecklat det personliga uttrycket hos ditt djur med hjälp av färg, form och material. Hur du resonerat kring detta under arbetets gång. 

Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback