Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering

Skapad 2020-09-08 16:15 i Malmaskolan Uppsala
Här beskriver du kort vad planeringen handlar om.
Grundskola 2 Teknik Matematik
Många saker i vår vardag är programmerade men hur funkar det egentligen? Vi ska ta reda på vad programmering handlar om och varför det kan vara bra att kunna!

Innehåll

Syfte:

Syftet med undervisningen är att få en inblick i vad programmering handlar om och bygga upp en förståelse för hur det används på olika sätt. 

 

Centralt innehåll:

Vi ska:

  • Träna på att ge och ta instruktioner av varandra.
  • Programmera på papper och på IPad.
  • Prata om olika föremål som är programmerade.
  • Lära oss om datorernas språk.
  • Träna på att se olika mönster.

 

Kunskapskrav:

Du ska kunna:

  • Ge instruktioner och följa instruktioner.
  • Berätta om saker i vår vardag som är programmerade.
  • Utföra uppgifter där vi programmerar på papper och på IPad.
  • Se, följa och upprepa olika mönster.

 

Undervisning 

Vi kommer att arbeta med analoga och digitala arbetsuppgifter enskilt, i par och även i mindre grupp. I halvklass kommer vi utföra digitala uppgifter på IPad. Vi kommer att läsa texter, titta på film och diskutera dessa tillsammans.

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
    Ma
  • Centralt innehåll
  • Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas
    Ma  1-3
  • Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
    Ma  1-3
  • Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.
    Tk  1-3
  • Att styra föremål med programmering.
    Tk  1-3
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: