Ämnen:
Teknik, Matematik
·
Årskurs:
1 - 3
Oxledsskolan F-6, Partille · Senast uppdaterad: 21 september 2020
Vi lever i en digitaliserad värld och för barn idag är den digitala världen självklar. För att förstå att det är en värld skapad av oss människor, och för att få er elever att vara kritiska producenter och medvetna konsumenter, krävs kunskap om programmering. Vi ska öva oss i logiskt tänkande, sortering och att se mönster och samband.
Detta ska du träna dig på:
Din förmåga att delta i och förstå de uppgifter som klassen arbetar med och som handlar om logiskt tänkande, sortering och om att se mönster och samband.
Din förmåga att använda enkla ord och begrepp kopplade till programmering.
Din förmåga att ge exempel på några vardagliga föremål som har förändrats över tid.
Centralt innehåll (4)
Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas
Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.
Hur föremålen i elevens vardag har förändrats över tid.
Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter