Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik

·

Årskurs:

1

Mitt i Prick 1

Falkenbergs Montessoriskola, Falkenberg · Senast uppdaterad: 25 september 2020

I Mitt i prick får du öva på de förmågor i matematik som finns i Lgr 11. Du får på ett roligt och stimulerande sätt möta talen från 0-100. Du kommer att få arbeta med addition och subtraktion. Du kommer att få arbeta laborativt och tillsammans med dina kamrater.

Vad vi ska lära oss. Varför just detta?

1A

  • Taluppfattning
  • Talen 0-12
  • Taluppdelning
  • Olika symboler som likhetstecknet, additionstecken och subtraktionstecken
  • Begrepp som hälften och dubbelt, större än och mindre än, klockans hela timmar samt problemlösning
  • Upptäcka mönster
  • Enheten kronor
  • Programmering

1B:

  • Taluppfattning
  • Talen 13-20
  • Hela tiotal, 0-100
  • Subtraktion 0-20
  • Talföljder
  • Begrepp som udda och jämna, halva, lägesbegreppen, mätning, klockans halva timmar, geometriska objekt samt problemlösning.
  • Stapeldiagram
  • Programmering

Hur ska vi lära oss detta?

  • Montessorimaterial och annat konkret material
  • matematikboken
  • iPad/dator
  • spela matematikspel
  • matematiklekar
  • Livet i mattelandet
  • grupparbeten 

 

Hur du får visa vad du kan genom att:

  • aktivt delta i matematiska diskussioner
  • göra egna räknesagor med addition och subtraktion
  • göra diagnoserna i Mitt i Prick
  • göra Skolverkets bedömningsstöd

 


Läroplanskopplingar

formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

föra och följa matematiska resonemang, och

använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de kan användas för att ange antal och ordning


Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse.

Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas

Slumpmässiga händelser i experiment och spel.

Olika proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.

Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.

Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback