Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

4 - 6

Datorer och programmering

Kulltorpskolan, Kristianstad · Senast uppdaterad: 5 oktober 2022

Arbetsområdet kommer att behandla vad datorer används till, vad som finns inuti en dator, vad som menas med datorprogram och vad som menas med programmering. Vi kommer också att beröra datorns historia och datorer i samhället. Eleverna kommer också att lära sig programmering.

Undervisningens innehåll

Vi kommer att arbeta med boken UTKIK: Teknik 4-6 sidorna 76-87.

När du arbetat med "datorer" ska du kunna:

  • vad datorer används till.
  • vad som finns inuti en dator.
  • vad som menas med datorprogram.
  • vad som menas med programmering.
  • datorns historia.
  • datorer i samhället. 

När du arbetat med "programmering" ska du kunna:

  • bygga upp ett spel från grunden
  • skapa "loopar"
  • kunna hitta fel i programmeringen och se möjliga lösningar. 

Arbetssätt

Under arbetets gång kommer vi att arbeta med:

  • Läsa texter och fakta om datorer och programmering.
  • Se filmer.
  • Diskutera i helklass och i mindre grupper för att ta del av varandras tankar, idéer och kunskaper.
  • Arbeta med digitala medier (t.ex träna på de olika begreppen med hjälp av studi.se) och sidan https://scratch.mit.edu/ för att programmera.
  • Skriva en argumenterande text på datorn

 

Bedömning

Jag kommer att bedöma dina kunskaper och förmågor genom:

  • ditt arbete på lektionerna 
  • delaktighet i diskussioner 
  • ditt användande av dator när du skapar ett spel
  • redovisning av ditt spel (hur det ser ut och hur du skapade det).
  • skriftlig uppgift som är en argumenterande text om varför/varför inte programmering ska vara i skolan.

 


Läroplanskopplingar

kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion, och

förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.

Några tekniska system och hur de påverkar människa och miljö, till exempel vatten- och avloppssystem och system för återvinning. Hur systemen har förändrats över tid och några orsaker till detta.

Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i vardagen, till exempel vid användning av elektricitet och vid överföring av information i digitala miljöer.

Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö.

Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.

Egna konstruktioner där man använder mekanismer, elektriska kopplingar samt hållfasta och stabila strukturer.

Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Eleven ger exempel på tekniska lösningar och beskriver på ett enkelt sätt några av deras för- och nackdelar för individ och miljö samt hur de har förändrats över tid.

Eleven genomför enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten på ett delvis genomarbetat sätt. I arbetet bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. Eleven gör dokumentationer där intentionen i lösningen till viss del är synliggjord.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback