Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

TE - enkelt om programering

Skapad 2020-10-01 13:56 i Maltesholmsskolan Stockholm Grundskolor
Grundskola 1 – 0 Teknik Matematik
Vi kommer att arbeta med enkla grunder i programmering som syftar till att öva eleverna i datalogiskt tänkande. Eleverna kommer att få öva på att lära sig se mönster och samband, likheter och skillnader, bryta ner helheter i delar, sortera information och prova på att skapa enkla algoritmer.

Innehåll

Vad ska jag arbeta med?

  •  träna på att uppmärksamma/se upprepade mönster
  •  öva på att läsa instruktioner och måla mönster (färg och form)
  •  träna på att se mönster och skriva instruktioner (färg, form, siffror)
  •  öva på att bryta ner helheter till delar (tex. via enkla ritningar av torn med klossar)
  •  prova på att göra/skriva enkla algoritmer (flera instruktioner efter varandra)
  •  prova pilprogrammering på papper med olika symboler
  •  prata om loopar och buggar
  •  prata om vad i vår omgivning som är programmerat
  •  prata om vad en robot är
  •  lära mig några enkla begrepp

 

Hur ska jag arbeta?

  •  arbeta med arbetsblad
  •  titta på korta filmer
  •  "prova på" enkla uppdrag
  •  samarbeta med klasskamrater (programmera och styra en klasskamrat)

 

Vad ska jag kunna?

  •  börja få insikt om datalogiskt tänkande

 

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas
    Ma  1-3
  • Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
    Ma  1-3
  • Att styra föremål med programmering.
    Tk  1-3
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: