Knekten förskola, Flen · Senast uppdaterad: 7 februari 2021
Barnen får öva sig på att programmera en blue bot.
Vilken grupp den berör:
Experimentet görs tillsammans med röda och frå gruppen på eftermiddagen efter högläsningen.
Datum för aktivitet
8/2 och 9/2
Ansvarig för aktiviteten:
Ann
Bakgrund/Syfte: (Varför har vi valt att arbeta med detta?)
För att skapa ett intresse för teknik och programmering hos barnen.
Nulägesbeskrivning: (Vad vet/intresserar sig barnen för nu?)
Alla barn tycker det är roligt när vi programmerar minirobotarna Blue bot tillsammans. Flera barn har ännu inte förstått riktigt hur man programmerar för att få Blue boten att gå dit de vill.
Mål: (Vad vill vi att barnen ska lära sig?)
- Att lära sig vad som händer när man trycker på respektive knapp på Blue boten.
- Att förstå att det finns ett sammanhang mellan vilka knappar de trycker på och vart Blue boten går.
Hur introducerar vi målet för barnen?
Jag berättar att de ska få hjälpa mig att programmera en Blue bot. Jag ber dem att hjälpa mig att komma ihåg hur man ska göra för att en Blue bot (robot) ska gå dit man vill.
Metod: (Hur genomför vi aktiviteten?)
- Jag tar vi fram en Blue bot och en Blue bot karta den ska ta sig fram på.
- Jag visar, med hjälp av de barn som kan, hur man sätter igång Blue boten med knappen på undersidan.
- Sedan berättar jag att det är viktigt att trycka på X:et innan man börjar programmera utifall någon gammal programmering ligger kvar.
-Barnen får sedan i tur och ordning programmera Blue boten. För varje gång de trycker på en pil går de det steget med Blue boten på kartan.
- När Blue boten är framme i mål ställer barnet tillbaka den på startrutan och trycker sedan på gå.
- Vi hjälps åt allihop så att det blir roligt även när roboten inte går dit den ska.
Hur pratar vi med barnen om vad de lärt sig i aktiviteten?
Jag frågar om någon vill berätta något hen lärt sig om hur man gör för att programmera en robot.
Material som behövs:
Blue bot
Blue bot-karta
Läroplan (1)
får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter