Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Teknik Lego WeDo 2.0

Skapad 2020-10-08 13:13 i Grycksboskolan Falun
Vi lär oss om vad programmering är och prövar att programmera med hjälp av Lego Education WeDo.
Grundskola 4 – 6 NO (år 1-3) Teknik
Vi diskuterar programmering och vad det innebär och hur det kan fungera. Vi arbetar med materialet Lego Education WeDo 2.0 där eleverna bygger och programmerar. Genom materialet finns en unik möjlighet att bearbeta och utveckla idéer och kunskaper och att förstå världen runtomkring. Projektens svårighetsgrad ökar stegvis.

Innehåll

Syfte

Du ska utveckla förmågan att:

  • tänka kreativt
  • använda begrepp inom tekniken
  • upptäcka problem och behov som kan lösas med teknik
  • följa ritningar för att bygga modell
  • utveckla egna tekniska ideér och lösningar

Konkretisering av mål & kopplingar till läroplan

Du ska få lära dig att:

  • bygga efter ritning
  • programmera flera olika figurer
  • samarbeta, tolka och diskutera
  • använda begrepp

Arbetssätt

Under detta arbetsområde kommer du att få:

  • lära dig om vad programmering är
  • en introduktion av materielet och hur programmet är uppbyggt. 
  • jobba i grupper om två eller tre elever.
  • bekanta dig med hur programmeringsblocken är uppbyggda genom att programmera figurer att utföra speciella uppdrag.
  • programmera om figuren och bestämma vad/hur den ska utföra ett uppdrag.

Bedömning

Under detta arbete kommer jag att bedöma hur du:

  • följer instruktioner
  • använder begrepp
  • tolkar och diskuterar tekniska lösningar
  • samarbetar

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
    Tk
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
    Tk
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
    Tk
  • Centralt innehåll
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
    Tk  4-6
  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
    Tk  4-6
  • Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
    Tk  4-6
  • Hur teknik ingår i och förändrar förutsättningar för olika yrken och inom alla samhällsområden.
    Tk  4-6

Matriser

NO Tk
Teknik 4-6

Teknik 4-6

Träningsnivå
Nivå 1
Nivå 2
Nivå 3
Tekniska lösningar
Du behöver träna på att ge exempel och beskriva enkla tekniska saker i vardagen och några olika delar i dem.
Du kan ge exempel och beskriva enkla tekniska saker i vardagen och några olika delar i dem.
Du kan förklara enkla tekniska saker i vardagen och hur några delar i dem fungerar tillsammans.
Du kan förklara enkla tekniska saker i vardagen och hur några delar i dem fungerar tillsammans. Du ger exempel på andra saker som fungerar på ett liknande sätt.
Konstruktion
Du behöver träna på att ge exempel och beskriva på ett enkelt sätt hur några hållbara konstruktioner i vardagen byggs upp och vilka material man använder.
Du kan ge exempel och beskriva på ett enkelt sätt hur några hållbara konstruktioner i vardagen byggs upp och vilka material man använder.
Du kan beskriva på ett utvecklat sätt hur några hållbara konstruktioner i vardagen byggs upp och vilka material man använder. Du beskriver på ett utvecklat sätt vad de har gemensamt.
Du kan beskriva på ett välutvecklat sätt hur några hållbara konstruktioner i vardagen byggs upp och vilka material man använder. Du beskriver på ett välutvecklat sätt vad de har gemensamt.
Konstruera
Du behöver träna på att bygga och förbättra väldigt enkla tekniska saker. Du testar på ett ganska bra sätt att lösa problem och gör enkla fysiska eller digitala modeller.
Du kan bygga och förbättra väldigt enkla tekniska saker. Du testar på ett ganska bra sätt att lösa problem och gör enkla fysiska eller digitala modeller.
Du kan bygga och förbättra väldigt enkla tekniska saker. Du testar på ett bra sätt att lösa problem och gör utvecklade fysiska eller digitala modeller.
Du kan bygga och förbättra väldigt enkla tekniska saker. Du testar på ett mycket bra sätt att lösa problem och gör välutvecklade fysiska eller digitala modeller.
Arbetsprocessen
Du behöver träna på att hjälpa till att ge förslag på och välja arbetssätt som gör att ditt teknikarbete går framåt.
Du kan hjälpa till att ge förslag på och välja arbetssätt som gör att ditt teknikarbete går framåt.
Du kan ge förslag på och välja arbetssätt som efter någon förbättring gör att ditt teknikarbete går framåt.
Du kan ge förslag på och välja arbetssätt som gör att ditt teknikarbete går framåt.
Dokumentation
Du behöver träna på att visa på ett enkelt sätt med skisser, modeller eller texter hur du ska arbeta. Du behöver träna på att visa på ett ganska bra sätt hur du har tänkt.
Du kan visa på ett enkelt sätt med skisser, modeller eller texter hur du ska arbeta. Du visar på ett ganska bra sätt hur du har tänkt.
Du kan visa på ett utvecklat sätt med skisser, modeller eller texter hur du ska arbeta. Du visar på ett bra sätt hur du har tänkt.
Du kan visa på ett välutvecklat sätt med skisser, modeller eller texter hur du ska arbeta. Du visar på ett mycket bra sätt hur du har tänkt.
Tekniken i samhället
Du behöver träna på att diskutera på ett enkelt sätt hur några tekniska saker i samhället har förändrats från förr till nu och hur de påverkar människor, samhälle och miljö.
Du kan diskutera på ett enkelt sätt hur några tekniska saker i samhället har förändrats från förr till nu och hur de påverkar människor, samhälle och miljö.
Du kan diskutera på ett utvecklat sätt hur några tekniska saker i samhället har förändrats från förr till nu och hur de påverkar människor, samhälle och miljö.
Du kan diskutera på ett välutvecklat sätt hur några tekniska saker i samhället har förändrats från förr till nu och hur de påverkar människor, samhälle och miljö.
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: