Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering i förskoleklass 20/21

Skapad 2020-10-28 11:22 i Sundbyskolan Stockholm Grundskolor
programmering.
Grundskola F Svenska Teknik Matematik
Vi kommer lära oss kring programmering. Vad är programmering? Vilka föremål är programmerade?

Innehåll

Syfte

 

Varför ska vi arbeta med det här?

För att på ett lekfullt sätt lära eleverna grunderna i programmering och  lära sig begrepp inom programmering.

(se fler syften från Lgr 11 längre ner)

 

Målet är att eleverna ska lära sig:

- vad programmering är och vilka föremål som är programmerade.

- olika begrepp som hör till programmering.

- hur man programmerar på ett lekfullt sätt.

-Att skapa sin egen robot. 

Arbetssätt:

- Starta med bluebooten i halvklass.- skapa och följa egna banor med "Blue-boots", ge barnen utmaningar.

- Ta reda på vad är en robot, finns de i vår miljö/skola och hemma som är programmerat, vad är en robot?

- Låta eleverna programmera varandra analogt genom kommandon (röst och dunka i ryggen tex hö, vä, framåt, bakåt)  i par genom en bana på fotbollsplanen.

- Programmera "Roboten Silver", analog programmering. 

- Låta barnen skapa egna robotar och döpa sin egen robot och beskriva egenskaper. Låta barnen rita sin egen robot och berätta för en vän vad roboten kan eller skriva ner bredvid roboten.

- Koda alfabetet med symboler och låta barnen översätta sina namn till symboler. 

- Lära sig enkla programmeringsord tex algoritm.

Https://digitalalektioner.se (ett lektionsupplägg)

Film: En serie i programmering UR PLAY 10 program

Ordet Robot kommer från ordetRobota (tjeckiska) träl. Ada Lovelace första programmeraren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eleverna visar sina kunskaper genom att:

- Visa förståelse för vad som är programmering.

- Vara delaktig i diskussioner och aktiviteter under lektioner.

-Skapa sin egen robot med olika egenskaper.

Uppgifter

  • programmering v.5, "Roboten Silver"

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
    Gr lgr11
  • skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
    Gr lgr11
  • kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för skilda syften,
    Gr lgr11
  • skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer,
    Gr lgr11
  • använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem,
    Gr lgr11
  • utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, och
    Gr lgr11
  • Centralt innehåll
  • Digitala verktyg och medier för kommunikation.
    Gr lgr11  -
  • Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem.
    Gr lgr11  -
  • Några vanliga tekniska lösningar i elevernas vardag, hur de är uppbyggda, fungerar och skulle kunna förbättras.
    Gr lgr11  -
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: