Öjersjö Brunn B F-4, Partille · Senast uppdaterad: 15 december 2020
Programmering: Introduktion till tekniskt utrustning och problem lösning.
Eleverna ska använda teknisk verktyg på ett ändamålsenligt och säkert sätt. De kommer att lära sig hur datorer fungerar och vad betyder programmering. De ska kunna använda begrepp och ämnesord under lektioner och i vardagen. Vi jobbar både med bee-bot och Scratch Jr.
Med att använda både bee-bot och scratch, de får börja träna att skapa och följa instruktioner. De ska hitta lösningar när det blir fel och göra om tills det blir rätt. På så sätt eleverna utmanas att göra fel, för att bygga lösningsinriktade strategier i olika situationer, även i vardagen.
Varje elev får ett individuell remsa med instruktioner, där beskrivs ett tankesätt hur de ska kunna tänka själva för att lösa problem/uppgifter mer självständigt.
Syfte (3)
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
hantera redskap och teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt,
använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.
Centralt innehåll (7)
Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning och utmatning av information, till exempel tangenter och skärm.
Att styra föremål med programmering, till exempel apparater med knapptryckningar.
Dokumentation, till exempel i form av skisser och bilder.
Redskap och teknisk utrustning i närmiljön. Hur de används på ett ändamålsenligt och säkert sätt.
Instruktioner, till exempel i form av bildserier.
Föremål i elevens vardag. Hur de är anpassade efter människans behov.
Ord, begrepp och symboler inom ämnet teknik för att tll exempel samtala om teknik.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter