Skolbanken Logo
Skolbanken

Kurser:

PRRPRR02

Årsplanering PRRPRR02

Kungshögaskolan, Mjölby · Senast uppdaterad: 6 september 2022

1 JSON Vi inleder kursen med en djupdykning i JSON. Vi tar med denna kunskapen och arbetar med iOS appar som arbetar med JSON som datakälla. Vi avslutar JSON delen med ett prov. 2 Datakällor Vi arbetar med node.js för att skapa datakällor. Vi kommer också använda extern databas - MongoDB Atlas. Datakällorna används också för att generera data som konsumeras av iOS appar. Vi avslutar node.js delen med ett prov. 3 Vi samarbetar med resten av klassen i ett robotprojekt. Planen är att vi använder vår node.js kunskap att programmera mikrodator. Projektet bedöms av lärarna. 4 När du behärskar behärskar det vi hittills beskrivit kommer vi börja specialisera oss - det är då upp till dig att hitta ett område du vill fördjupa dig inom. Ditt slutprojekt kommer också bedömas.

 

Pedagogisk planering för arbetsområde: 

Playgrounds och appar.

Från programmering 1 är du väl bekant med hur du arbetar med playgrounds samt hur du skapar appar.

Vi kommer fortsätta som förra året med att producera kod i Xcode varvat med föreläsningar. Dock kommer svårighetsgraden öka.

Vad?

Utöver innehållet i ingressen kommer vi mera specifikt arbeta med:

JSON decoding
JSON encoding

Javascript
- intro
- higher ordered functions
- node.js
- skapa webbserver 
- express
- databas
 

Programmera Arduino med node.js

 

OOP
- Grunderna för klasserna, objekt, egenskaper och metoder.
- Arv, inkapsling och polymorfism.
- Skapande av klasser och objekt i ett objektorienterat programspråk utifrån tidigare analys och design.
- Användning av klasser och att genom arv förändra beteende hos klasser som ingår i egna och andras klasshierarkier och standardbibliotek.

Övrigt
- Generiska klasser och metoder.
- Scope - variablers och metoders synlighet och livslängd.
- Stark och svag samt statisk och dynamisk typning.
- Swift/JavaScript - en jämförelse

 

Varför?

Genom att arbeta med ovan nämnda punkter har du en relativt solid grund att stå på för att självständigt kunna utveckla appar. Du är också väl förberedd för högskolestudier i programmering.

Hur?

Vi kommer varva föreläsningar med övningar och uppgifter. När kursen är klar har du skrivit ett antal appar.  Vi arbetar i huvudsak i utvecklingsverktyget Xcode, som är ett proffesionellt verktyg som används av miljontals utvecklare världen över för att skapa iOS och macOS appar.

Bedömning?

Bedömningen görs på olika grunder
Dels kommer läraren göra observationer - hur utvecklar du din kunskap i i Swift samt hur du utvecklar din problemlösningsförmåga. Det ges ofta uppgifter i for av hemläxor. Prov kommer vara ett viktigt underlag för bedömningen av din utveckling. Genom samtal om hur du löser olika problem kommer läraren skaffa ytterligare underlag för bedömningen.


Läroplanskopplingar

Grunderna för klasserna, objekt, egenskaper och metoder.

Arv, inkapsling och polymorfism.

Skapande av klasser och objekt i ett objektorienterat programspråk utifrån tidigare analys och design.

Användning av klasser och att genom arv förändra beteende hos klasser som ingår i egna och andras klasshierarkier och standardbibliotek.

Generiska klasser och metoder.

Variablers och metoders synlighet och livslängd.

Stark och svag samt statisk och dynamisk typning.

Identifierares synlighet och livslängd.

Det valda programspråkets kontrollstrukturer.

Undantagshantering.

Analys, nedbrytning och modellering av programmeringstekniska problem med lämpligt analysverktyg, till exempel användningsfall.

Design av lämplig lösning ur föregående analys med lämpligt verktyg och metoder som klassdiagram.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback