Skolbanken Logo
Skolbanken

Kurser:

PRRPRR01

Programmering 1: Grunder del 2, arrayer, if-satser, och animeringar i Processing TE19G

Berzeliusskolan gymnasium, Linköping · Senast uppdaterad: 23 november 2020

I den andra grundläggande delen av Programmeringskursen så kommer vi upp i en nivå på programmeringen så att vi efteråt kan göra enklare animeringar, med eller utan interaktion. Animeringar med interaktion kallas i andra sammanhang ofta spel.

Vi fortsätter att lära oss grunderna i programmering och i slutet av avsnittet så ska ni ha kunskaper som gör det möjligt att göra ett enkelt spel.

Vi går igenom:

  • Arrayer - En metod att lagra flera värden i en enda variabel
  • Tidsstyrd iteration - Köra en kodsnutt många gånger med ett bestämd tidsintervall mellan körnigarna
  • Animationer -  Vi använder tidsstyrd iteration för att skapa animationer
  • Selektion (if-satser) - Genom if-satser kan vi styra våra animationer samt göra interaktiva animationer till exempel spel.
  • Funktioner -  Vi lär oss hur man kan få struktur på sin kod genom att dela upp dem i funktioner

 

 

Preliminär tidsram och examinationsform


Läroplanskopplingar

Grundläggande programmering i ett eller flera programspråk varav minst ett av språken är textbaserat.

Programmering och dess olika användningsområden ur ett socialt perspektiv inklusive genus, kultur och socioekonomisk bakgrund.

Strukturerat arbetssätt för problemlösning och programmering.

Implementeringar av datastrukturer, till exempel vektor, fält, lista och trädstruktur.

Felsökning av källkod och undantagshantering i interaktiva program.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter
Uppgift 1
Uppgift 2

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback