👋🏼 Var med och förbättra Skolbanken med oss på Unikum. Svara på formuläret här

Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering i förskoleklass

Skapad 2020-11-18 18:07 i Svensgårdsskolan Helsingborg
Programmering i förskoleklass
Grundskola F Matematik
Hur får man egentligen maskiner så som robotar och datorer att göra som man vill? Vi arbetar med programmering både analogt och digitalt för att komma fram till detta.

Innehåll

Programmering

Vad ska vi göra? Hur ska vi jobba?

  • Prata om vad programmering är. 
  • Programmera en kompis samt själv få agera "robot". 
  • Programmera i spel på Ipad. 
  • Delta i konstruktion och genomförande av dansprogrammering. 
  • Få använda Bee-Bots för att programmera dess väg till speciellt anvisad ruta. 

 

Vad tränar vi på?

  • Att ge, förstå och följa instruktioner. 
  • Att samarbeta. 
  • Att få en förståelse för hur maskiner i vår närhet fungerar. 

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
    Gr lgr11
  • skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
    Gr lgr11
  • Centralt innehåll
  • Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem.
    Gr lgr11  -
  • Några vanliga tekniska lösningar i elevernas vardag, hur de är uppbyggda, fungerar och skulle kunna förbättras.
    Gr lgr11  -