Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering Jupiter fritidshem

Skapad 2020-11-19 10:47 i Väståkra F-9 Trelleborg
Grundskola F – 6
Eleverna ska prova på programmering.

Innehåll

 

Lärmål.

Du ska lära vad programmering är

Du ska lära dig hur programmering fungerar.

Du ska utveckla din förmåga att tänka steg för steg.

 

 

 

Planering av utvärdering.

 

Diskutera med eleverna på fritidsrådet och under aktiviteten.

 

Undervisning.

Enskilt i par och i grupp.

 

Årk 2 arbetar med Blue-bot och årk 3-4 med Cromebook (Code.org).

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
    Gr lgr11
  • kommunicera med språkliga uttrycksformer i olika sammanhang och för skilda syften,
    Gr lgr11
  • Centralt innehåll
  • Digitala verktyg och medier för kommunikation.
    Gr lgr11  -

Matriser

LGR11 - KAPITEL 4 FRITIDSHEM

Vilka förmågor ska utvecklas? Genom undervisningen i fritidshemmet ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
Markera en eller flera av förmågorna...
...pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
...ta hänsyn till personliga behov av balans mellan aktivitet och vila,
...skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta med ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
...kommunicera med språkliga uttrycksformer i olika sammanhang och för skilda syften,
...skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer,
...utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle,
...röra sig allsidigt i olika miljöer samt förstå vad som kan påverka hälsa och välbefinnande.
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: