Lill-myran, Dibber Sverige AB · Senast uppdaterad: 14 december 2020
Vi lär oss om vad programmering är och prövar att programmera med hjälp utav Bee-Bot och Blue-Bot.
• Vi tränar bland annat tidsuppfattning, problemlösning, logiskt tänkande och samarbete.
• Barnen får i uppdrag att styra roboten till olika mål, då gäller det att tänka ut Hur den ska programmeras för att komma just dit.
• Vi tränar bland annat på sortering, mönster, samarbete, logiskt tänkande, se tekniska prylar vi har i vår vardag som är programmerat.
• Begrepplista:
Programmerare, koda, felsökare, instruktion,kvadrat,rektangel,,centimeter,sträcka,hinder,steg,funktioner,vänster,höger,framåt,bakåt,pausen och Go/kör.
• Vi vill att barnen ska upptäcka och utforska tillsammans, ta hjälp och lära utav varandra.
• Lösa dom olika uppdragen genom att programmera Bee-bot.
• Genom att klara av utmaningarna måste barnen räkna, planera och diskutera.
• Matematiken används genom siffror, geometriska former och taluppfattning.
• Med hjälp av Bee-bot får barnen lära sig att skapa stegvis instruktioner.
• Barnen kommer få programmera själva och testa varandras programmeringar.
• Barnen får vara med och dokumentera, fota och filma.
• För oss är det viktigt att visa den utvecklande processen.
• Det är viktigt för oss att barnen känner sig delaktiga i det hela samt för att uppfölja och se vad vissa barn har lärt sig och utveckla det vidare.
• Reflektionstid
Läroplan (2)
förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
utmanas och stimuleras i sin utveckling av språk och kommunikation samt matematik, naturvetenskap och teknik, och,
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter