👋🏼 Var med och förbättra Skolbanken med oss på Unikum. Svara på formuläret här

Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Datorer och Programmering

Skapad 2021-01-13 13:19 i Valsätraskolan Uppsala
Grundskola F Teknik
Under de kommande veckorna kommer vi att arbete om datorer och programmering både teoretiskt, om hur datorer är uppbyggda och hur de påverkar samhället och praktiskt genom att programmera egna robotar.

Innehåll

Planering Datorer och Programmering

I det här arbetsområdet kommer vi att lära oss om datorer och programmering. Vi kommer först att läsa i boken och lära oss om datorers uppbyggnad, dataprogram, programmering samt datorns historia. Avslutningsvis kommer vi att göra ett projekt där vi ska programmera LEGO-robotar.

Lektionsplan

 

Lektion 1

Lektion 2

Lektion 3

Lektion 4

Vecka 2

 

Genomgång 

datorer och programmering

Läsa i boken och svara på frågor

Läsa i boken och svara på frågor

Vecka 3

Läsa i boken och svara på frågor

Prov Datorer och programmering

Intro LEGO-programmering

Programmering

Vecka 4

Programmering

Programmering

Programmering

Programmering

Vecka 5

Programmering

Avslutning och inlämning

   

 

 Bedömning

I det här avsnittet kommer följande att bedömas:

 

  • Prov om datorer och programmering (Innehållet kommer från kapitlet datorer och programmering i Utkik Teknik 4-6)

  • Loggbok där projektets gång är beskriven

  • Dina algoritmer som du programmerar roboten med