Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering- Scratch Jr och Microbit

Skapad 2021-01-17 19:29 i Djurgårdsskolan Kristinehamn
Grundskola 1 – 3 Matematik Teknik
Du kommer att få prova på blockprogrammering med Scratch Jr och Microbit. Du kommer även att få lära dig olika begrepp om programmering.

Innehåll

Mål:

Att träna på blockprogrammering och 

- stegvisa instruktioner

-loopar

- programmera ett föremål (Microbit)

Lära sig mer om datorer och programmering. 

 

Arbetssätt:

- programmering med Scratch Jr och Microbit

- Se på Programmera mera (ur) och göra arbetsuppgifter till programmet

Bedömning:

Du visar dina kunskaper genom att delta aktivt i muntliga diskussioner, utföra arbetsuppgifter och försöka att genomföra uppgifterna i Scratch Jr och Microbit efter bästa förmåga. 

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
    Ma  1-3
  • Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.
    Tk  1-3
  • Att styra föremål med programmering.
    Tk  1-3
  • Kunskapskrav
  • Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär.
    Ma   3
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: