Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Slöjd

·

Årskurs:

7

Klädesplagg - T- shirt

Ekholmsskolan, Linköping · Senast uppdaterad: 19 januari 2021

Ditt första egna sydda klädesplagg. Du kan sy en t- shirt eller långärmad tröja med luva, ficka eller favorit logga.

Syfte med projektet

 Undervisningen i ämnet slöjd ska utveckla elevernas kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer. Det ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat. Det ska ges eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om färg, form, funktion och konstruktion och om hur dessa kunskaper kan kombineras med medvetna val av material och teknik. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med begrepp som beskriver arbetsprocesser, redskap och slöjdföremåls estetiska uttryck.

 

 

Förmågor att utveckla

 

  • formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
  • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck

 

 

Centralt innehåll - Detta kommer du att få undervisning om:

 

  •         Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  •   Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i  arbetsprocessen samverkar till en helhet.
  • Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.
  •   Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.

 

Undervisning/arbetssätt – Så här kommer vi att arbeta:

 

 

  • designa plagget - konstruktion
  • introduktion av passande materialval för plagget och måttagning
  • att lära sig hur man ritar av ett mönster efter sitt kroppsmått
  • att lära sig hur man lägger mönstret på tyget och markerar sömsmån
  • val av olika passande sömmar till materialet
  • att lära sig att följa skriftliga och muntliga instruktioner 
  • att lära sig göra enkel textiltryck

 

 

Bedömning – Så här kommer dina kunskaper att bedömas:

 

  • Du har designat ditt plagg.
  • Du har lärt dig att ta mått som övervidd och stussvidd.
  • Du har valt rätt storlek till ditt plagg.
  • Du har koll på vad delarna heter till plagget.
  • Du ska välja rätt söm t. ex ”sicksack/trikåsöm”.
  • Du ska kunna använda de vanliga slöjdorden och begreppen som används vid arbetet.
  • Du ska arbeta så gott du kan och försöka lösa problemen under arbetsprocessen.
  • Du ska arbeta med din loggbok.
  • Du ska ha ett färdigt sytt klädesplagg.
  •          Du ska ha ett tryck, broderi eller applikation.

 

 

Elevens delaktighet och inflytande – Vad kan du som elev påverka?

 

Utformning av klädesplagg och material  

Designa och välja form, färg och funktion (symboler, text och detaljer som fickor, luvor m. m)

 


Läroplanskopplingar

formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,

välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,

analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och

tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.

Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar.

Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.

Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.

Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.

Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.

Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.

Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.

Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter
Sy din favorit t-shirt/hoodie

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback