👋🏼 Var med och förbättra Skolbanken med oss på Unikum. Svara på formuläret här

Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering

Skapad 2021-01-21 14:06 i Duveds skola Åre
Grundskola F
Ett steg fram, vänd vänster, tre steg fram, vänd höger, backa 2 steg, vänd höger. ↑→↑↑↑←↓↓→↑↑→

Innehåll

Mål

  • förstå vad en dator används till
  • kunna berätta vad ett par delar på en dator heter
  • kunna berätta om några vanliga föremål som styrs av en dator
  • att på olika sätt kunna skriva en maskinkod
  • att kunna göra en enkel programmering
  • att dokumentera och följa instruktioner

Hur arbetar vi med området i skolan?

Vi kommer att följa programserien Programmera mera samt göra olika uppgifter till varje program. Vi testar på att skriva ett hemligt meddelande med hjälp av ASCI-tabellen, vi tränar på att sortera föremål efter instruktion samt att eleverna själva får välja hur de ska sortera ett antal föremål. Eleverna kommer att få testa på att programmera analogt och digitalt med hjälp av pilprogrammering. De kommer också att få träna på att följa mönster. Vi kommer att testa på att skriva en saga utifrån en given algoritm.

Hur bedömer vi eleverna?

Eleverna bedöms löpande under lektionerna. Det är därför viktigt att eleverna är aktiva och delaktiga under lektionerna både enskilt och i grupp. 

Hur kan ni stötta ert barn hemma?

Många elever visar stort intresse för programmering på lektionerna. Det finns många appar/spel där de får öva på att programmera. Ni kan också testa analog programmering hemma. Låt barnen styra er när ni tex ska gå till ett specifikt rum. Barnet säger hur många steg ni ska gå framåt, vända och backa.