Getingeskolan ag, Halmstad · Senast uppdaterad: 21 januari 2021
Du lär dig om grunderna inom programmering. Vad är programmering och hur gör man? Du ska få skapa mönster samt utföra olika praktiska övningar inom programmering enskilt och i grupp.
Utveckla förmågan identifiera och reflektera över tekniska lösningar i vardagen utifrån funktion och utveckla kunskaper om teknik.
Jag vill lära mig grunderna i programmering.
Syfte (3)
jämföra och reflektera över tekniska lösningar i vardagen utifrån ändamålsenlighet och funktion,
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.
Centralt innehåll (13)
Vad dator används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer, till exempel diskmaskiner och telefoner
Material för eget konstruktionsarbete. Deras egenskaper och hur de kan sammanfogas.
Egna konstruktioner där man tillämpar enkla mekanismer.
Dokumentation, till exempel i form av skisser och bilder samt fysiska och digitala modeller.
Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel när man hanterar elektricitet och använder olika tjänster via internet.
Ord, begrepp och symboler inom ämnet teknik för att till exempel samtala om teknik och utvärdera arbetsprocesser.
Föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att uppnå en viss funktion, till exempel handbromsen eller tramporna på cykeln.
Egna konstruktioner med tillämpningar av principer för hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar.
Dokumentation med förklarande ord och begrepp, till exempel i form av enkla skisser, bilder och med fysiska eller digitala modeller.
Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.
Ord, begrepp och symboler inom ämnet teknik för att till exempel samtala om teknik och utvärdera arbetsprocesser.
Att styra föremål med programmering
Tekniska lösningar inom kommunikations-, och informationsteknik för utbyte av information till exempel datorer, internet och mobiltelefoni. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter