Ämnen:
Teknik, Matematik
·
Årskurs:
4 - 6
Förslövs skola F-9, Båstad · Senast uppdaterad: 7 februari 2021
Du kommer att lära dig grunderna i programmering och att programmera ett eget spel i Scratch.
Tidsperiod: V 50-51
När du är färdig med arbetsområdet ska du kunna:
Så här kommer vi att arbeta:
Bedömning:
Begrepp:
Sprajt, block, bakgrund, loopar, variabler, skript, ljud, och poängberäkning.
Läroplan (1)
kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
Syfte (5)
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
Centralt innehåll (3)
Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Innehåller inga uppgifter