Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Datortisdag

Skapad 2021-02-12 11:39 i Öjersjö Brunn fritidshem Partille
Det här är en exempelmall som du kan använda för att planera, genomföra och analysera aktiviteter på fritidshemmet.
Grundskola F – 9
På vår datortid på tisdagar får eleverna utveckla sina färdigheter på datorerna.

Innehåll

VAD SKA ELEVEN LÄRA SIG, FÖRMÅ OCH FÖRSTÅ? (MÅLFOKUS)

Att använda dator på ett säkert och ansvarsfullt sätt.

Att lära sig vara kritisk till information på internet. 

Att utveckla sina kunskaper inom programmering

 

HUR SKA VI GENOMFÖRA DET? (AKTIVITETSPLAN)

På tisdagar har vi datortid där eleverna inom ramar får använda datorerna för att:

 - skriva texter och skapa sagor med hjälp av bild och text.

 - Programmera i programmet Scratch Jr. 

 - Spela mattespel på ex skolplus, scooly, elevspel mm.

 - Spela andra granskade spel som kommunen godkänt. 

 - Öva på fingersättning och datorvana.

 

HUR VET VI ATT ELEVEN LÄRDE SIG DET VI TÄNKT? (UTVÄRDERING)

 

Genom att utvärdera vad de skapat.

Passivt följa och notera hur de tar ansvar för uppsatta regler

Efterhand med mognad kan vi släppa på fler möjligheter i användandet.

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  • Digitala verktyg och medier för kommunikation.
    Gr lgr11  -
  • Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.
    Gr lgr11  -
  • Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck.
    Gr lgr11  -
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: