224601 Förskolan Berget, Stockholm Hägersten-Älvsjö · Senast uppdaterad: 16 april 2021
På Mount Everest vill vi introducera programmering och med hjälp av det utmana barnens logiska/matematiska tänkande samt deras problemlösningsförmåga.
Genom att erbjuda programmering, både analog och digital, vill vi utveckla barns intresse för programmering och teknik. Barnen får även förutsättningar att utveckla sitt logiskt tänkande, blir uppmuntrade till problemlösning samt utvecklar sin förmåga att samarbeta med varandra. Barnen kommer också introduceras för nya begrepp såsom kommando, kod, programmering, instruktion mm och utvecklar på så vis även sin ordförståelse.
Med programmering får barnen på ett lekfullt sätt möjlighet att utveckla sitt intresse för teknik samt sitt logiska/matematiska tänkande. Barnen kommer även att få utveckla sin förmåga att samarbeta och lösa problem tillsammans.
Vi kommer att använda oss både av analog och digital programmering på olika sätt. På lärplattan finns möjlighet att programmera med appen "Light Bot Jr" vars kommandon vi även kan prova analogt genom att prova programmera varandra. Vi har även en Blue-Bot som vi kommer att introducera.
Vi kommer att arbeta i mindre grupper om 4-5 barn och alla barn på Mount Everest kommer någon gång under terminen att få prova på programmering på olika sätt.
Läroplan (5)
förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,
utmana barnens nyfikenhet och förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik,
får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter