Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Teknik

·

Årskurs:

4 - 6

Teknik

Skuttunge skola, Uppsala · Senast uppdaterad: 5 december 2021

Har du någon gång undrat vad teknik är, nu ska vi ta reda på det! Vad gör man när man programmerar, hur bygger man en hållfast konstruktion och hur lyder mekanikens gyllene regel? Detta och mycket mer kommer du att få lära dig i ämnet teknik

Vad ska vi lära oss? 

- att förstå hur de enkla maskinerna hänger samman.

- att behärska mekanikens gyllene regel: "det du vinner i kraft förlorar du i väg"

- att förstå hur en dator är uppbyggd och hur den fungerar.

- att programmera egna konstruktioner och spel. 

- att utveckla förmågan att lösa olika problem.

- att utveckla egna tekniska idéer och lösningar.

- att förstå att teknisk verksamhet har betydelse för och påverkar människan, samhället och miljön. 

- att använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer. 

- att skapa hållfasta konstruktioner.

 

Arbetssätt

Du kommer att få:

arbeta med läromedlet "Boken om teknik" 4-6.

arbeta enskilt och i grupp

använda datorer för att programmera

lyssna och delta i gemensamma genomgångar

arbeta praktiskt med olika byggnadsmaterial

dokumentera och analysera.

 

Vad kommer att bedömas

Du kommer att bedömas utifrån din förmåga att:

använda de begrepp som anknyter till ämnesområdet

välja och använda metoder som är anpassade till uppgiften.

Använda datorn och dess program för att skapa och programmera.

 välja handlingsalternativ som leder framåt.

göra dokumentationer av arbetet med skisser, ritningar, modeller och texter. 

föra enkla resonemang kring hur några enkla föremål och tekniska lösningar förändrats över tid. 

Skapa hållbara konstruktioner.

 

Hur ska du visa vad du kan?

Du får visa vad du kan dels när du arbetar i boken, genomför konstruktionsarbeten, vid muntliga diskussioner och genom diagnoser/prov.

 

Begrepp att ha koll  på:

 

fackverk

fästpunkt

friktion

hållfasthet

instabil

indataenhet

kraftverk

kugghjul

kod

komponent

kollektivtrafik

led

maskinkod

mekanism

mjukvara

modell

patent

prototyp

program

programmering

processor

reningsverk

ritning

skiss

spänning

stabil

stödyta

tekniska system

tyngdpunkt

uppfinning

utdataenhet

valv

vattenverk

vridningspunkt

värmeverk


Läroplanskopplingar

identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,

identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,

använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och

analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.

Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar.

Vanliga material, till exempel trä, glas och betong, och deras egenskaper samt användning i hållfasta och stabila konstruktioner.

Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Egna konstruktioner med tillämpningar av hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar, i form av fysiska och digitala modeller.

Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.

Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.

Olika sätt att hushålla med energi i hemmet.

Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.

Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.

Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Matriser i planeringen
Teknik Puls åk 4-6
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback