Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmering

Skapad 2021-02-22 13:25 i Hindås skola Härryda
programmering.
Grundskola F – 3 Svenska Matematik Teknik
Vad är programmering? Vilka föremål är programmerade? Ni får möjlighet att praktisera och utveckla kunskaperna.

Innehåll

Målet är att eleverna ska lära sig:

- vad programmering är och vilka föremål som är programmerade.

- olika begrepp som hör till programmering.

- hur man programmerar på ett lekfullt sätt.

För att eleverna ska lära sig detta kommer de:

- få förståelse för att det är människor som finns bakom all programmering.

- skapa och följa egna banor (som är kopplade till bokstäver och siffror) som Blue-boten ska programmeras att följa.

-jobba med iPads och  programmera i spel.

- se på film

Eleverna visar sina kunskaper genom att:

- Visa förståelse för vad som är programmering.

- Vara delaktig i diskussioner och aktiviteter under lektioner.

-Visa förmågan att samarbeta och lösa problem med hjälp av vardaglig teknik.

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
    Gr lgr11
  • använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem,
    Gr lgr11
  • Centralt innehåll
  • Några enkla ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
    Tk  1-3
  • Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.
    Ma  1-3
  • Att styra föremål med programmering.
    Tk  1-3
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: