Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programmera datamusen Colby

Skapad 2021-02-24 18:10 i Vätö skola Norrtälje
Åk 6 elever som får öva sin språkförståelse för det engelska språket. Genom att titta på en film och genom att läsa en instruktion på engelska, så ska de programmera Colby att gå i olika banor.
Grundskola 6 Svenska Engelska Teknik Matematik
Programmera datamusen Colby. Datamusen Colby kodas manuellt, dvs ingen dator eller iPad styr den. Det är ni som trycker in koden direkt på Colby.

Innehåll

Programmera datamusen Colby.

Denna termin har vi jobbat med programmering. Nu när ni har fått lite information om vad programmering är. Hur och när man kan använda sig av programmering så är det tid att praktisera det på en robot.

När ni använde er av programmeringspilar på papper eller steg för steg programmering av varandra så gjorde det inget om det blev fel. En mekanisk mus gör bara det som ni har kodat den att göra. Fel kod och den trillar ner från bordet.

Denna uppgift är en som ni får lösa tillsammans och självständigt (jag är i ett annat rum).

Det är lämpligt att jobba i par eller små grupper. NI turas om att lägga in koden i Colby och bygger upp banorna tillsammans. 

De som väntar på sin tur kan spela brädspelet med de 4 mössen som ni spelade förra veckan. Ni kan också fortsätta att bekanta er med A.L.E.X eller Lightbot Hour.

 

 

 

Uppgifter

  • Koda Colby

Kopplingar till läroplanen

  • kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
    Gr lgr11
  • kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
    Gr lgr11
  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
    Gr lgr11
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
    Gr lgr11
  • stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan,
    Gr lgr11
  • ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel,
    Gr lgr11
  • stimulera, handleda och ge extra anpassningar eller särskilt stöd till elever som har svårigheter
    Gr lgr11
  • utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga,
    Gr lgr11
  • upplever att kunskap är meningsfull och att den egna kunskapsutvecklingen går framåt,
    Gr lgr11
  • får stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling,
    Gr lgr11
  • successivt får fler och större självständiga uppgifter och ett ökat eget ansvar,
    Gr lgr11
  • får möjligheter att arbeta ämnesövergripande
    Gr lgr11
  • genom egen ansträngning och delaktighet, utifrån sina förutsättningar, tar ansvar för sitt lärande och för att bidra till en god arbetsmiljö,
    Gr lgr11
  • successivt utövar ett allt större inflytande över sin utbildning och det inre arbetet i skolan, och
    Gr lgr11
  • utgå från att eleverna kan och vill ta ett personligt ansvar för sin inlärning och för sitt arbete i skolan,
    Gr lgr11
  • svara för att alla elever får ett reellt inflytande på arbetssätt, arbetsformer och undervisningens innehåll samt se till att detta inflytande ökar med stigande ålder och mognad,
    Gr lgr11
  • verka för att eleverna oberoende av könstillhörighet får ett lika stort inflytande över och utrymme i undervisningen,
    Gr lgr11
  • svara för att eleverna får pröva olika arbetssätt och arbetsformer,
    Gr lgr11
  • tillsammans med eleverna planera och utvärdera undervisningen, och
    Gr lgr11
  • förbereda eleverna för delaktighet och medansvar och för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle.
    Gr lgr11
  • i arbetet med normer och värden uppmärksamma både möjligheter och risker som en ökande digitalisering medför.
    Gr lgr11
  • kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande,
    Gr lgr11
  • i sin verksamhet bidra till att eleverna interagerar med varandra oberoende av könstillhörighet,
    Gr lgr11
  • planera och genomföra undervisningen så att eleverna möts och arbetar tillsammans oberoende av könstillhörighet,
    Gr lgr11
  • visar respekt för och hänsyn mot skolans personal och andra elever som en del av det gemensamma ansvaret för arbetsmiljön i skolan.
    Gr lgr11
  • Syfte
  • förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter,
    En
  • använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,
    En
  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
    Sv
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
    Sv
  • Centralt innehåll
  • Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
    En  4-6
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning efter framställningens form och innehåll.
    En  4-6
  • Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer och stavning samt fasta språkliga uttryck i det språk som eleverna möter.
    En  4-6
  • Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
    En  4-6
  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
    Sv  4-6
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
    Sv  4-6
  • Hur man använder ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.
    Sv  4-6
  • Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnader mellan att skriva ett personligt sms, ett inlägg i sociala medier och att skriva en faktatext.
    Sv  4-6
  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
    Ma  4-6
  • Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
    Tk  4-6
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: