Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Programering Analogt och Digitalt samt Beebot

Skapad 2021-03-05 09:17 i Vallhamra fritidshem Partille
Det här är en exempelmall som du kan använda för att planera, genomföra och analysera aktiviteter på fritidshemmet.
Grundskola F – 3 Bild Matematik Teknik Svenska
Digitala verktyg

Innehåll

Förskoleklassen får lära sig att hantera en ipad. 

Skriva rätt adress på safari. Samt att hitta tangenterna

HUR SKA VI GENOMFÖRA DET? (AKTIVITETSPLAN)

 Vi använder oss av ipad som digitalt verktyg. 

 

HUR VET VI ATT ELEVEN LÄRDE SIG DET VI TÄNKT? (UTVÄRDERING)

 När de kommer vidare på kurs vet man att de har lärt sig det. Detta är något man arbetar med individuellt.

https://www.kodboken.se/start/kodaiskolan/lanktips_lektioner/lanktips-for-lektioner Där finns det många bra lektioner som vi har använt oss av. 

 

 

Aktiviteter:

* Egna hälsningar till varandra

* Programmera en kompis

* Dans sekvens

* Rita och beskriv

 

Använda sig av ipad:

Där de får köra beebot, lightbot jr

 

Gå in på safari och gå in på code.org

 

Använda en beebot i klassrummet och programmera den. 

 

 

 

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • kommunicera med språkliga uttrycksformer i olika sammanhang och för skilda syften,
    Gr lgr11
  • Centralt innehåll
  • Digitala verktyg och medier för kommunikation.
    Gr lgr11  -
  • Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.
    Gr lgr11  -
  • Matematik som redskap för att beskriva vardagliga företeelser och för att lösa vardagliga problem.
    Gr lgr11  -
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: