Skolbanken Logo
Skolbanken

Alla årskurser

Programmering

Vallkärra skola, Lunds för- och grundskolor · Senast uppdaterad: 8 mars 2021

Programmering - analog och digital

Programmering i olika former finns nästan överallt runt omkring oss. Vi ska försöka skapa oss en förståelse för vad programmering är och vad det innebär.

 

 

 

Vi kommer att:

- samtala om programmering, både analog och digital.

- programmera varandra och utföra andra praktiska övningar.

- arbeta med programmering i Scratch Junior.

 

 

Begrepp vi kommer arbeta med:

- kod

- kommando

- loop

- bugg

- algoritm

 

 

Mål

- kunna få ett objekt att flytta sig från en punkt till en annan med hjälp av kommandon.

- förstå att genom en given instruktion/kommando utförs en handling.

 

Du kommer att arbeta både i grupp och enskilt. 

Du kommer få redovisa din kunskap genom att visa dina programmeringar både praktiskt och i Scratch Junior.

 

 

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  •  MaSyfte formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
  •  SvSyfte formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  •  TkSyfte identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
  • Centralt innehåll
  •  Sv  1-3Berättande texter och sakprosatexter Instruerande texter, till exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar. Hur de kan organiseras i steg, med logisk ordning och punktuppställning i flera led.
  • Kunskapskrav
  •  Ma   3Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär.

Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback