Skolbanken Logo
Skolbanken

Vi programmerar

Djupedalskolan 7-9, Härryda · Senast uppdaterad: 15 mars 2021

I vilken ordning/algoritm behövs för att klä på sig? Hur får vi en robot att göra det jag vill?

Programmering

Vad kommer vi lära oss?

- Vad är programmering?

- olika begrepp 

- att programmera på olika sätt

Hur ska vi lära oss?

- genomgångar

- film

- programmera tillsammans

- eget arbete

- använda minecraft 

 

 


Läroplanskopplingar

använda ämnesspecifika ord, begrepp och symboler.

läsa, förstå och reflektera över olika texter,

Ord, begrepp och symboler inom ämnet matematik för att till exempel beskriva matematiska problem och utvärdera arbetsprocesser.

Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, spel och webbtexter.

Beskrivande, förklarande och instruerande texter, till exempel nyhetsartiklar, spelinstruktioner och recept. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, spel och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

Texter i digitala miljöer, till exempel texter med länkar och andra interaktiva funktioner.

Hur entydiga, stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.

Hur symboler kan användas för att beteckna till exempel förflyttning eller ett obekant tal.

Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Instruerande texter, till exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Varför Skolbanken?

Alla delar med alla

Planeringar i Unikum

Vem driver Skolbanken och varför?

Vem äger materialet?

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback