Ämnen:
Matematik, Teknik
·
Årskurs:
3
Främbyskolan, Falun · Senast uppdaterad: 29 mars 2021
Vi kommer lära oss kring programmering. Vad är programmering? Vilka föremål är programmerade? Hur gör man när man programmerar?
- vad programmering är och vilka föremål som är programmerade.
- olika begrepp som hör till programmering.
- hur man programmerar på ett lekfullt sätt.
- se filmer från scooly om olika typer av programmering
- träna analog programmering tillsammans med din jobbkompis
-jobba med iPads och programmera i spel.
-Jobba med scratch på chromebooks där du får lära dig programmera spel med färdiga block.
- Du kan diskutera vad som är programmering och inte.
- Du deltar i olika programmerings aktivter och visar att du förstår vad vi gör.
-Du samarbetar med din jobbkompis och löser problem med hjälp av vardaglig teknik.
Syfte (4)
pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem,
utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, och
Centralt innehåll (3)
Digitala verktyg och medier för kommunikation.
Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem.
Några vanliga tekniska lösningar i elevernas vardag, hur de är uppbyggda, fungerar och skulle kunna förbättras.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter