Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik

·

Årskurs:

4 - 5

Mitt i Prick 4B Mot programmering

Länna skola, Norrtälje · Senast uppdaterad: 21 september 2021

Du kanske gillar att spela spel på datorn eller på plattan. Du tänker kanske att du ska jobba som spelutvecklare då du blir äldre. Många apparater vi använder i vår vardag är programmerade att kunna göra olika uppgifter för att hjälpa oss. Hur funkar det egentligen?

Syfte

Utveckla dina förmågor att:

·       Kunna formulera och lösa problem, värdera valda strategier samt att föra och följa matematiska resonemang.

·       Kunna använda och beskriva matematiska begrepp och samband mellan begrepp.

·       Kunna välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.

Centralt innehåll

·       Algebra

-        Mönster i talföljder och geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks.

-        Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.

·       Problemlösning

-        Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer

-        Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer.

Hur

 

Du får träna på:

·       Följa och skriva enkla koder

·       Mönster, loopar och alternativa vägar

·       Problemlösning

 

Vi kommer att jobba tillsammans mot tavlan.

Du kommer att få jobba självständigt / i grupp/ med en kompis.

Vi jobbar i matteboken, spelar spel, samtalar, färdighetstränar digitalt.

Kunskapskrav

·       Metod

Du ska kunna välja och använda en metod för att…

-        Följa och skriva enkla koder med och utan loopar och alternativa vägar

·       Begrepp

Du ska förstå och kunna använda begreppen…

-        Stegvisa instruktioner, mönster, kod, alternativ väg, loop

·       Problemlösning, resonemang och kommunikation

Du ska kunna resonera kring, formulera och lösa problem genom att…

-        Tolka koder och se mönster

Bedömning

 

·       Läraren bedömer dig under arbetets gång.

·       Du får utvärdera och självskatta dina kunskaper efter avslutat arbetsområde.


Läroplanskopplingar

Innehåller inga läroplanspunkter

Matriser i planeringen
Mitt i Prick 4B Programmering
Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback