👋🏼 Var med och förbättra Skolbanken med oss på Unikum. Svara på formuläret här

Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Dockteater och spel med ord och former

Skapad 2021-09-16 07:55 i Blackebergsskolan Stockholm Grundskolor
Djur och natur i världen.
Grundskola F Bild Svenska
Vi spelar en saga med pappersdockor och en dockteater som vi tillverkat själva.

Innehåll

Vi spelar en saga med pappersdockor och en dockteater som vi tillverkat själva.

Kopplingar till läroplanen:

·        pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling

·        skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer,

 

Aktivitet: Vi skapar en dockteater med dockor/pappersfigurer som vi sedan spelar en saga med.  Dockorna skapas utifrån förgjorda figurer (cirklar och kvadrater) i tjockare grått papper och påklistrade glasspinnar samt annat material som tygbitar, garn, äggkartonger, piprensare, pärlor, färgat papper samt kritor, färgpennor och vattenfärg.

Syfte: Att få förståelse för hur en saga kan vara uppbyggd (någon som är elak, ett problem och en lösning) samt använda sin fantasi och kreativitet för att tillsammans med andra öka sitt ordförråd.

Gruppstorlek: Start höstterminen - sju elever per gång. Optimalt om eleverna skapar dockor och spelar vid ett och samma tillfälle. Start vårterminen - 15 elever per gång.

Tidsåtgång: Ca. 1 timme 15 min. Sista 15 min spelar eleverna (frivilligt) dockteater två och två.

När: Start höstterminen 2021 (6 okt), en gång i veckan så länge som det finns elever som vill delta.  
Vi fortsätter under vårterminen 2022, en gång i veckan så länge det finns elever som vill delta. Denna del gör vi inga nya dockor utan spelar med de dockor vi har samt att eleverna sedan får ta med sig sina egna tillverkade dockor.

Introduktion till aktiviteten:
Eleverna sitter i ring på golvet och pedagogen visar ”sina” dockor. Eleverna får beskriva hur dockorna ser ut, former samt hur de är olika eller lika, goda eller onda, glada eller ledsna osv. Tillsammans skapar pedagogen och eleverna olika korta sagor med tre dockor t.ex. en god docka med namnet ”lilla kvadraten” som ska gå till sin vän (en annan docka med namnet ”stora kvadraten”), för att komma dit måste ”lilla kvadraten” gå genom t.ex. en skog (bestäm miljö med eleverna) och där finns en elak drake (en handdocka) som ligger och lurar. För att handlingen ska få ett lyckligt slut måste problemet med draken lösas t.ex. någon räddar dem, den onda draken blir bortlurad, blir snäll... eleverna kommer med egna förslag.

Skapa pappersdockor:
Välj pappersfigur (cirkel, kvadrat). Pappersfiguren har en i förväg påklistrad glasspinne. kom ihåg! Skriv namn på glasspinnen.

Dekorera figuren med ögon, mun, hår etc. utifrån det material som finns framlagt (tyg, pärlor, flirtkulor, ”mjuka  bollar”, silkespapper, pärlor, garn).

När dockorna är färdiga är det frivilligt att spela sagan tillsammans med en eller två andra elever.

Skapa en dockteater:
En ”stor” kartong införskaffas. Klipp/skär formen på kartongen så att den kan stå upprätt med hjälp av sidorna på  kartongen. Ett ”lagom stort” hål/öppning stansas ut ur kartongen. Mät utifrån elevernas storlek så att de når upp till öppningen för kunna spela med dockorna. Dekorera kartongen med tapet, tapetbård för en finare finnisch.

Skapa en saga:
Samtala kring vad en saga är och vad den kan innehålla. Eleverna ska få en förståelse för att en saga är en handling  som ofta är uppbyggd på liknande sätt samt få prova på att göra en egen saga (frivilligt) genom att spela upp en  handling, först tillsammans med pedagogen sedan inför de andra eleverna med de egna tillverkade dockorna.

Frågor att jobba med: Vad är en kvadrat, cirkel, triangel? Vad betyder orden lika, olika (veckans ord) genom att jämföra dockornas färg, form, näsa, hår, material osv.)? Hur kan man skapa en docka som är glad, ledsen, ond eller snäll? Hur kan man  lösa  problemet med den elaka draken? Hur uppför sig en "bra" publik"? Hur spelar man med handdockor i en    dockteater?

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
    Gr lgr11
  • skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer,
    Gr lgr11
  • Centralt innehåll
  • Skapande genom lek, bild, musik, dans, drama och andra estetiska uttrycksformer.
    Gr lgr11  -