Skolbanken Logo
Skolbanken

Ämnen:

Matematik

·

Årskurs:

4

Multiplikation och Division

Eddaskolan, Sigtuna FSK/GR · Senast uppdaterad: 21 september 2021

I kapite10 arbetar vi med Multiplikation och Division.

 

Mål

MULTIPLIKATION OCH DIVISION:

När du har arbetat med det här området ska du kunna:

  • Räkna multiplikation med större tal, till exempel 3 x 4174
  • Använda kort division, t ex 1284/4 och 3615/3
  • Använda multiplikation och division för att lösa textuppgifter och vid problemlösning. 

Undervisning:

  • Gemensamma genomgångar och gruppövningar. 
  • Praktiska övningar.
  • Självständigt arbete med övningsuppgifter i Matteborgen 4B. 
  • Par- eller grupparbete.
  • Mattespel och kluringar.
  • Färdighetsträning och problemlösning.
  • Diagnos 
  • Matteprov 10

Bedömning:

Jag kommer att bedöma din förmåga att:        

 

  • genom ditt utförande av diagnosen
  • genom fortlöpande samtal under lektioner,
  • genom att vara aktiv vid genomgångar, diskussioner och problemlösningar,
  • genom att arbeta i matematikboken, arbetsblad, diagnoser och tester,

 


Läroplanskopplingar

formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

föra och följa matematiska resonemang, och

använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Obekanta tal och deras egenskaper samt situationer där det finns behov av att beteckna ett obekant tal med en symbol.

Enkla algebraiska uttryck och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven.

Metoder för enkel ekvationslösning.

Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.

Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.

Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer.

Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett i huvudsak fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med viss anpassning till problemets karaktär.

Eleven beskriver tillvägagångssätt på ett i huvudsak fungerande sätt och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan bidra till att ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt.

Eleven har grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i välkända sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven kan även beskriva olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer på ett i huvudsak fungerande sätt.

I beskrivningarna kan eleven växla mellan olika uttrycksformer samt föra enkla resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra.

Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande matematiska metoder med viss anpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar och lösa enkla rutinuppgifter inom aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring med tillfredställande resultat.

Matriser i planeringen

Innehåller inga matriser

Uppgifter

Innehåller inga uppgifter

Hjälp och support

Academy

FAQ

Ge oss feedback