Ämnen:
Teknik
·
Årskurs:
4 - 6
Eddaskolan, Sigtuna FSK/GR · Senast uppdaterad: 22 november 2022
01010101010101 Vad är programmering? Hur kan vi styra en robot med hjälp av programmering? I detta område kommer du få lära dig om koder, tyda programmeringskoder och leda en kamrat fram till mål med koder. Du kommer även få arbeta med en app på Bingel - programmering åk. 4. Där ska du leda en ödla och en robot fram till sitt mål.
Före eleverna börjar arbeta... Gemensamt kolla: https://urplay.se/serie/201557-programmera-mera-20
|
Under arbetets gång... Eleverna får olika övningar. 1.Varje elev tar ut en stol på gården.
|
Efter eleverna arbetat... Bingel: programmering åk.4 |
Syfte (3)
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll (4)
Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.
Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.
Kriterier (3)
Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang dels kring hur några föremål eller tekniska system i samhället har förändrats över tid och dels kring tekniska lösningars fördelar och nackdelar för individ, samhälle och miljö.
Innehåller inga matriser
Innehåller inga uppgifter