👋🏼 Var med och förbättra Skolbanken med oss på Unikum. Svara på formuläret här

Skolbanken – inspiration och utveckling från hela landet

Datorer

Skapad 2022-03-02 17:11 i Johannesbäcksskolan Uppsala
Grundskola 1 Samhällskunskap Teknik Svenska
Vi kommer under våren arbeta med datorer. Målet är att kunna använda datorer för skrivande och lärande spel, men också att lära sig att vara källkritisk. Vi ska också prata om datorn som en teknisk uppfinning och vad programmering är.

Innehåll

Vad ska vi lära oss?

- Att kunna logga in på datorer och kunna skriva på datorer

- Att kunna vara källkritisk

- Vad programmering är

- Att känna till vilka delar en dator är uppbyggd av

 

Hur ska vi lära oss?

- Jobba med datorer

- Prata om vad som är en säker källa

- Testa att programmera

 

Hur ska kunskaperna visas?

- Genom att skriva en egen text på dator

- Genom att kunna ge exempel på olika bra och dåliga källor 

- Genom att göra en egen programmeringskod

- Genom att berätta om några av datorns delar

Kopplingar till läroplanen

  • Syfte
  • söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet, och
    Sh
  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
    Sv
  • analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
    Tk
  • Centralt innehåll
  • Normer och regler i elevens livsmiljö, till exempel i skolan, i digitala miljöer och i sportsammanhang.
    Sh  1-3
  • Metoder för att söka information från olika källor: intervjuer, observationer och mätningar. Hur man kan värdera och bearbeta källor och information, såväl med som utan digitala verktyg.
    Sh  1-3
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
    Sv  1-3
  • Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel när man hanterar elektricitet och använder olika tjänster via internet.
    Tk  1-3
  • Vad datorer används till och några av datorns grundläggande delar för inmatning, utmatning och lagring av information, till exempel tangenter, skärm och hårddisk. Några vanliga föremål som styrs av datorer.
    Tk  1-3